Vi Sponsrar

TeamX-15

Tävlingsformen långlopp innebär mycket mer än sk. sprintlopp där förare och tävlingsfordon presterar absolut max i ca 25 varv. I långlopp, eller endurance-racing, ställs helt andra krav, både på förare, tävlingsekipage och team. Hojen måste framförallt vara driftsäker, men naturligtvis spelar både väghållning och motorstyrka en stor roll. Förarna kör längre körpass vilket påfrestar kroppen mer fysiskt och psykiskt. Teamet måste också under hela loppet stötta förarna med depåstopp och racestrategi, vilket är minst lika viktigt som en bra motor.

Långlopps-serien ERF, Endurance Racing for Fun, är speciell pga av den stämning som råder mellan teamen. En stunden är man konkurrenter på banan, nästa stund lånar man verktyg och delar av varandra, bara för att samma konkurrerande team skall kunna slutföra tävlingen. Serien är på inget sätt mindre seriös eller professionell bara för att man samtidigt har kul, här finns alla kategorier av förare och åldrar, från gamla motorsport-rävar till helt nybakade förare med knappt torkat bläck på racinglicensen.

MOTORCYKELN
Modell: Suzuki GSX-R 1000 2005 års modell.
Motorcykeln har en motor på 1000cc och lämnar 167 bakhjulshästar och 112nm i vridmoment. Motorcykeln är utrustad med en 24 liters tank med snabbtankslock som gör att man kan tanka upp en full tank på ca 4sec. Fjädringskomponenterna är en Wilbers bakbämpare och framgaffeln är Öhlinskittad. Motorcykeln är ombyggd med snabbfästen till fram och bakhjul, så att man kan byta bägge hjulen under minuten vilket sparar mycket tid i depån.

Besök Team X-15 hemsida »